חרבות ברזל – חל"ת והעסקת עובדים בשעת חירום

לקוחות יקרים,
להלן מדע בנושא העסקת עובדים בחירום וחל"ת עובדים

העסקת עובדים

מצ"ב הקישור לחוזר של משרד העבודה עם שאלות ותשובות רלוונטיות לעיונכם.

חרבות ברזל: שאלות ותשובות בנושא זכויות עובדים | משרד העבודה (www.gov.il)

 

הוצאת עובדים לחל"ת

א. ההקלות בתנאי הזכאות לקבלת דמי אבטלה לעובדים שהוצאו לחל"ת בזמן מלחמת חרבות ברזל

  1. חלו הקלות ושינויים בזכאות לדמי אבטלה למי שפוטר או הוצא לחל"ת ע"י מעסיקו בין התאריכים 7.10.23 ועד 30.11.23 (להלן: "התקופה הקובעת"). להלן תנאי הזכאות לקבלת דמי אבטלה לעובדים שהוצאו לחל"ת ביוזמת המעסיק, כפי שפורסמו באתר ביטוח לאומי ובהתאם לחוק התכנית לסיוע כלכלי (הוראת שעה – חרבות ברזל), התשפ"ד-2023 מיום 9.11.23:
  2. על עובד לצבור תקופת אכשרה של 6 חודשי עבודה מתוך 18 שקדמו לרישום בשירות התעסוקה . למי שמקבל קצבת נכות מביטוח לאומי – תקופת האכשרה קוצרה ל- 3 חודשים.
  3. קיצור תקופת החל"ת המזכה בדמי אבטלה – עובדים יהיו זכאים לדמי אבטלה גם אם הוצאו לחל"ת של 14 ימים (עד כה נדרשה תקופה מינימלית של 30 יום).
  4. ביטול החובה לנצל ימי חופשה – מי שהוצא לחל"ת לא צריך לנצל את ימי החופשה שנותרו לו אצל המעסיק, כדי לקבל דמי אבטלה.
  5. הארכת דמי אבטלה לעובדים שפונו מיישוביהם – עובדים המתגוררים ביישובים שפונו לפי החלטת הממשלה (לרבות מובטלים חוזרים מתחת לגיל 40) יכולים להיות זכאים לדמי אבטלה בתקופה הקובעת או עד תום תקופת הוראת השעה, ללא הגבלה של ימים, גם אם סיימו את ימי הזכאות לדמי אבטלה.
  6. מענק הסתגלות מיוחד לבני 67 ומעלה – מכיוון שעובדים אלו אינם זכאים לדמי אבטלה, נקבע שהם יקבלו "מענק הסתגלות מיוחד" כפי שהיה בתקופת הקורונה. לצפייה בתנאי הזכאות יש ללחוץ כאן.
  7. פטור למעסיק מתשלום דמי ביטוח לאומי – ביטוח לאומי הודיע כי ינתן פטור מדיווח ותשלום דמי ביטוח עבור עובדים בחל"ת בחודשים 10-11/2023. אם תוארך התקופה הקובעת יוארך הפטור בהתאם.
  8. התייצבות בשירות התעסוקה – בעקבות המצב הביטחוני, לא מתקיימת קבלת קהל בלשכות שירות התעסוקה בכל הארץ. מידע מעודכן בנושא מתפרסם באתר שירות התעסוקה.
  9. בתקופת החל"ת המעסיק לא יכול לזמן את העובד לעבודה כלשהי, גם אם מדובר בימים בודדים. אם העובד חוזר לעבודה ולו גם לימים ספורים, לא ישולמו לו דמי אבטלה עבור חודש זה.
  10. גם עובד שעבד בשני מקומות עבודה והוצא לחל"ת רק ממקום אחד, יכול להיות זכאי לדמי אבטלה בכפוף לתנאים הנ"ל. דמי האבטלה יחושבו לפי שני מקומות העבודה, ומדי חודש ינוכו מדמי האבטלה ההכנסות מהעבודה שבה המשיך העובד לעבוד

ב. אין זכאות לעובד לחל"ת למעט אם העובד עומד בתנאים הבאים:

  1. היציאה לחל"ת בהסכמת העובד אחרת רואים זאת כפיטורין לכל דבר ועניין
  2. יציאה למינימום 14 ימים (אם בדיעבד העובד חזר לעבוד והוא לא היה לפחות 14 ימים בחל"ת, הרי העובד לא יהיה זכאי לדמי אבטלה אפילו לא יום אחד)


ג. דרך הפעולה

  1. 🔹המעסיק נותן מכתב לעובד בגין התקופה בה הוציא את העובד לחל"ת (כרגע החוק עד ליום 30.11.2023)
  2. 🔹העובד נרשם בשירות התעסוקה ובביטוח לאומי ( ניתן ברישום אחד)העובד מצרף לתביעה הודעת המעסיק על חל"ת מצורף קישור👇דמי אבטלה וחזרה למעגל העבודה (www.gov.il)
  3. 🔹לאחר הגשת התביעה המעסיק (המייצג) יקבל בקשה לשידור דוח 100

 

תוקפו של החוק ותיקוני החקיקה שבמסגרתו החל מיום 7.10.2023 ועד ליום 30.11.2023. שר האוצר רשאי להאריך את התקופה הקובעת עד ליום 31.12.2023.

שיתוף:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email